Paul O'Neil (US)

22.02 - 24.02.2017
Edícia TANDEM / (Umenie a veda)

Performatívna prednáška Paula O’Neilla, kurátora, umelca a teoretika špecializujúceho sa na tému kurátorstva bola reflexiou jeho vlastnej kurátorskej praxe v oblasti prípravy kolektívnych výstav a zároveň uvažovaním o verejnosti ako o konštruovanom ready-made-e. Prednáška vychádzala z aktuálneho dlhodobého výstavného projektu We are the Center for Curatorial Studies (Sme centrom kurátorských štúdií) realizovaného v období 2016-18 pre Hessel Museum. Témou prednášky bola reflexia kurátorských štúdií a problematika rozšírenej koncepcie kurátorstva s cieľom vytvoriť rôzne miesta kontaktu, zostaviť a sústrediť rôzne skupiny a subjekty a podnietiť ich diskurz. Prednáška sa venovala koncepcii realizácie výstavy ako potenciálnej formy výskumu.

Paul O’Neill sa venoval aj problematike vytvárania kontaktných bodov aj v situácii, keď sa výstava stáva určitou formou úniku nielen pre dielo, ale aj pre diváka. O’Neill považuje únik za kľúčový pojem kurátorstva a definuje ho ako akt vyslobodenia sa z niečoho, odniekiaľ či oslobodenia sa od niekoho, ktorý sprevádza túžba po transformácii. Únik totiž predpokladá, že vytvorenie predstavy, že sme niekde inde, si vyžaduje použitie jazyka. Ako nám teda môže jazyk výstavy pomôcť pri uvažovaní o úniku ako kurátorskej forme?

Dr. Paul O’Neill je kurátor, umelec, autor odborných textov a pedagóg. Žije a pracuje v New Yorku a je riaditeľom študijného programu Centra pre kurátorské štúdie (CCS) na Bard College v New Yorku. Ako kurátor sa podieľal na viac než 60 kurátorských projektoch na celom svete (We are the (Epi)center, P! Gallery, New York, 2016; How Institutions Think, Symposium of the LUMA Foundation, Arles, (2016); Open Fold, public-art projekty v Lockleaze, Bristol (2014-17); The 4th Moscow Curatorial Summer School, (2015); The Curatorial Timeshare, Enclave, London (2013-14); Our Day Will Come, Latitudes 53, Edmonton (2014-15); Last Day, Cartel, London (2014); Our Day Will Come, Iteration: Again, Hobart, Tasmania (2011); We are Grammar, Pratt Institute, Manhattan Gallery, New York (2011); Coalesce: happenstance, SMART, Amsterdam (2009); Making Do, The Lab, Dublin (2007); General Idea: Selected Retrospective, Project Art Centre, Dublin (2006); Tonight, Studio Voltaire, London, (2004); Are We There Yet? Glassbox, Paris (2000) a Passports, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warsaw, 1998).

Paul O´Neill publikuje v knižných publikáciách, katalógoch, odborných časopisoch a periodikách. Pravidelne prispieva do Art Monthly, je recenzným redaktorom odborného časopisu Art and the Public Sphere a redaktorom edície Afterall’s Exhibition Histories, členom redakčnej rady The Journal of Curatorial Studies a FIELD - A Journal of Socially Engaged Art Criticism (http://field-journal.com) a redaktorom  kurátorskej antológie Curating Subjects (2007). Je spoluautorom (s Mickom Wilsonom) publikácií Curating and the Educational Turn (Kurátorstvo a edukačný obrat, 2010) a Curating Research (Kurátorovanie výskumu, 2014), ktoré vyšli v Appel a Open Editions (Amsterdam, London). Je autorom knihy Locating the Producers: Durational Approaches to Public Art (Pátranie po tvorcoch: Prístupy k public artu založené na trvaní, Amsterdam, Valiz, 2011), ktorá vznikla v redakčnej spolupráci s Claire Doherty, a autorom kritikou nadšene prijatej knihy The Culture of Curating and the Curating of Culture(s) (Kultúra kurátorstva a kurátorstvo kultúr(y), Cambridge, MASS., The MIT Press, 2012. Jeho zatiaľ poslednou publikáciou je Curatorial Conundrum… (Kurátorský hlavolam...), ktorú napísal v spolupráci s Mickom Wilsonom a Lucy Steeds (vyšla v MIT Press v roku 2016). V súčasnosti pracuje na knihe Durational Aesthetics: Time and Contemporary Art (Estetika trvania: Čas a súčasné umenie, 2017) a ako kurátor pracuje na dvojročnom výstavnom projekte We are the Center for Curatorial Studies pre Hessel Museum, Bard College (2016-18).

22.02 - 24.02.2017
Seminár a tutoriálne konzultácie
22.02 - 24.02.2017
Paul O´Neil (US) v diskusii s riaditeľkou iniciatívy tranzit.sk Judit Angel (RO) a kurátormi zo Slovenska a Maďarska
22.02.2017 / 17:00 / Berlinka – SNG / verejná prednáška
Výstava ako ready-made, vnímavosť a únik

Chris Kraus, WE ARE THE CENTER FOR CURATORIAL STUDIES, 2016

Paul O’Neill & Mick Wilson, AN OPENING TO CURATORIAL ENQUIRY: INTRODUCTION TO CURATING AND RESEARCH, 2015

Spoločný projekt tranzit.sk a Ateliéru IN (Katedry intermédií a multimédií, VŠVU Bratislava) v rámci programu Open Studio.

Hlavným partnerom iniciatívy tranzit je Nadácia ERSTE.

Projekt Open Studio podporili Ministerstvo školstva SR v rámci programu KEGA (č.005VŠVU-4/2016), Fond na podporu umenia a Bratislavský samosprávny kraj.